سینمای ایران در چاهی به نام شبکه‌های ماهواره‌ای!

پخش شبهه برانگیز تیزرهای تبلیغاتی فیلم های سینمایی ایرانی در شبکه های ماهواره ای بازهم تعجب بسیاری از اهالی هنر را برانگیخت.
موضوع تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی در شبکه های ماهواره در ماه های اخیر جنجال های زیادی ایجاد کرده است. چندی پیش پخش آگهی دو فیلم "ایران برگر" و "استراحت مطلق" در شبکه های ماهواره ای (آنهم شبکه هایی با طعم فساد و ضدمیهن) واکنش های زیادی از سوی مسولان فرهنگی کشور داشت.

 


درهمین زمینه مدیرکل سینمای حرفه‌ای با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرده بود: «پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز، منع قانونی دارد.

از سوی دیگر وزارت ارشاد نیز در واکنش به پخش تبلیغات فیلم های سینمایی در شبکه های ماهواره ای، پخش اینگونه تبلیغ ها را خلاف قانون دانست و مقرر کرد تا از این پس با کسانی که به تبلیغ فیلم های سینمایی از طریق شبکه های ماهواره ای اقدام می کنند، برخورد شود.

 


همچنین مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی نیز بعد از مطرح شدن برخی شبهات با این مضمون که صدا و سیما برای بعضی از فیلم ها تبلیغ نمی کند، تاکید کرد: تبلیغات فرهنگی از تخفیف‌های 90 درصدی در صدا و سیما برخوردارند و حتی پخش آگهی‌های فیلم‌های سینمایی کاملا رایگان است.

 


با این حال در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که باز هم دو تیزر مربوط به یک فیلم سینمایی و یک انیمیشن ایرانی، در حجم بالا و در چندین شبکه از گروه شبکه های مبتذل جم در حال پخش است.

 


یکی از این دو تیزر مربوط به انیمیشن "رستم و سهراب" است که در شهر بروجرد تولید شده و محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) می باشد. کیانوش دالوند کارگردان و داریوش دالوند تهیه کننده این اثر سه بعدی هستند که کیفیتی در سطح انیمیشن های خارجی را داراست.

 


محصول هنری دیگری که در گروه شبکه های مبتذل جم تبلیغ می شود، فیلم سینمایی "آتیش بازی"، دومین ساخته بهمن گودرزی است. این فیلم راجع به دختر و پسری است که در ارتباطی دوستانه با یکدیگر، تصمیم به رسیدن به هدفی می گیرند که تلاش آن ها برای رسیدن به هدف و موانعی که بر سر راهشان قرار می گیرد قصه فیلم را تشکیل می دهد.

 


جای تعجب دارد که با وجود مشخص بودن قوانین در این زمینه و همچنین تخفیف هنگفت صدا و سیما به محصولات فرهنگی و سینمایی بازهم می بینیم که برخی از تهیه کنندگان محصولات سینمایی ایران به پخش تیزرهای تبلیغاتی در شبکه های ضدفرهنگی علاقه بیشتری نشان می دهند! هرچند هر بار چالشی جدی بعد از پخش آگهی های تبلیغاتی در شبکه های ماهواره ای برای مسولان فرهنگی به وجود می آید!

 


سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص این که آیا در مورد فیلم هایی که پیش تر به تبلیغ از طریق شبکه های ماهواره ای اقدام کرده بودند، پیگردی صورت گرفته است یا نه اظهار می دارد: برخی از این فیلم سازان عنوان کردند رأسا اقدامی نکرده و شبکه های ماهواره ای خارجی خودشان فیلم را تبلیغ کرده اند.

 


اپیدمی که به نظر می رسد این روزها گریبان برندهای خاص! معتبر ایرانی و محصولات فرهنگی خاص! ایرانی را گرفته باشد، چرا که گروه ضد فرهنگی شبکه های جم محض رضای خدا! تبلیغ یکسری محصولات خاص را برعهده گرفته اند و صاحبان این محصولات از این موضوع بی خبرند!


جالب آن است که در این صورت سفارش دهنده آگهی به راحتی می تواند خود را تبرئه کرده و از اقدام جدی مسولان ذی ربط در این خصوص جلوگیری کند.

 


به نظر می‌رسد، پخش آگهی در شبکه های ماهواره ای این روزها به یکی از روش های تبلیغی برای برخی محصولات خاص ایرانی تبدیل شده باشد، چرا که استقبال خوبی از طرف سفارش دهندگان آگهی ها می شود و  تقریبا می توان گفت بخش تبلیغی نیست که یکی از محصولات فرهنگی و یا تجاری خاص معتبر ایرانی در آن نباشد.

 


البته با وجود پیگیری های که از سوی مسولان ذی ربط صورت گرفته و انتقادهای گسترده که به این رویه برخی از تبلیغات در شبکه های ماهواره ای شده اما کماکان برخی محصولات همچنان به تبلیغات خود در شبکه های ماهواره ای ادامه می دهند، موضوعی که به منزله تایید شبکه های ضدانقلاب و ضد فرهنگ اسلامی-ایرانی است. از این رو نیاز است مسولان فرهنگی کشور برای حل این معضل فرهنگی اجتماعی اهتمام بیشتری به خرج دهند.

 

جام نیوز نظر به رسالت خود، آماده انعکاس نظرات و دیدگاههای مسئولین ذی ربط در خصوص این موضوع می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.